Lányi Antal 1879-ben született Budapesten és már fiatalon érdeklődött a repülés iránt, és 1909-ben megkezdte a pilótaképzést. 1910-ben szerzett pilótaengedélyt, és röviddel ezután elkezdett versenyrepülni.
1911-ben Lányi Antal elhatározta, hogy átrepüli a Balatont. A feladat nem volt egyszerű, hiszen a Balaton felszíne nagyon hullámzott, mivel a szél is gyakran változékony volt. Lányi Antal azonban jól felkészült a repülésre és kora kiváló repülőgépét választott ki a feladatra. A repülés 1911. augusztus 28-án, délután 2 órakor kezdődött Badacsonyból. Lányi Antal egy Farman-III típusú repülőgéppel szállt fel, amelyen 200 liter üzemanyag volt. A repülés során Lányi Antalt egy mechanikus, Székely Ferenc kísérte.
fotó: MMKM Történeti fényképek gyűjteménye 3987 és 14364
A repülés jól sikerült. Lányi Antal egyenletesen repült, és nem volt komolyabb probléma. Eredetileg egy nappal korábbra tervezték az átrepülést, végül egy nap csúszással vállalkozott az átrepülésre. A pilóta délután szállt fel a gépével és az első felszállása során körberepülte a Badacsony-hegyet, majd a következő felszállás után a Balaton túloldalán lévő Fonyód kikötője felé fordult, és kb. 8 perc alatt mintegy 150 méteres magasságon átrepülte a tavat. A landolásra délután 2 óra 35 perckor Fonyódban került sor.
Lányi Antal Balaton-átrepülése nagy sikert aratott. A kortársak nagyon büszkék voltak arra, hogy magyar pilóta repülte át elsőként a Balatont. Lányi Antalt ezután hősként ünnepelték, és a repülést a magyar repüléstörténelem egyik mérföldkövének tekintik. A repülést számos újság és folyóirat is beszámolt. A repülésről készült fotók és filmek országszerte nagy népszerűségnek örvendtek. Lányi Antal Balaton-átrepülése jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a repülés Magyarországon népszerű sportággá váljon.
Ha valaki Fonyódon jár érdemes megállni egy percre a kikötőben a híres emlékoszlopnál.
+1 Tipp: Érdemes felkeresni Fonyódon a romantikus szerelmi zarándokhelynek számító Kripta Villát, ahonnét Magyarország egyik legszebb panorámájában gyönyörködhetünk. >> Itt olvashatsz többet róla <<