Repülőtéri várakozás órákig, elveszett poggyász, lemondott járat – sokaknak ismerős rémálom, igaz? Eddig legalább ott volt a vigasz: ha már bosszúság, járjon érte kártérítés. Az Európai Unió utasjogi szabályozása hosszú éveken át jelentett védőhálót a bajba jutott utazóknak. Most viszont fordulat jöhet — és nem épp a javukra.
Késések, lemondások, elveszett csomagok – az utazás stresszfaktora sokszor nem a célpontra érkezéssel ér véget. Órákig tartó várakozás a repülőtéren? A jövőben ez még nagyobb bosszúságot okozhat az utazóknak. Hosszas tárgyalások után az EU tagállamai csütörtökön szűk többséggel elfogadták a meglévő utasjogok gyengítését célzó javaslatot. A döntés értelmében a jövőben a járatkésések miatti kártérítés feltételei jelentősen szigorodnak.Eddig viszonylagos biztonságot nyújtott az uniós utasjogok rendszere, amiért a kellemetlenségekért cserébe kártérítés járt. Most azonban gyökeres változások jöhetnek, amik több millió utast érinthetnek: az EU tagállamai a kártérítési küszöbök megemeléséről döntöttek, ami drámaian csökkentheti a jogosultak számát. Vajon tényleg megfosztják az utazókat a jogaiktól?
Késések: Ki mennyit kaphat a jövőben?
A jelenlegi szabályozás szerint három órás vagy annál hosszabb késés esetén már jár a kártérítés, amely a repülési távolságtól függően 250 és 600 euró között mozog. Az új tervezet szerint azonban a küszöbértékek drámaian megemelkednek:
- Rövid távú járatok (legfeljebb 3500 km): Csak négyórás vagy annál hosszabb késés esetén jár 300 euró kártérítés.
- Hosszú távú járatok: Csak hatórás vagy annál hosszabb késés esetén jár 500 euró átalánydíj.
A változás rendkívül aggasztó a fogyasztóvédők számára. „Az új küszöbértékek megfosztják a legtöbb utast a kártérítéshez való joguktól, mivel a legtöbb késés két és négy óra között van” – nyilatkozta Agustín Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgatója. Becslések szerint az utasok akár 60 százaléka is hoppon maradhat.
Német ellenállás és parlamenti csata
A német kormány hiába lobbizott Brüsszelben a jelenlegi, háromórás szabály fenntartásáért. Az a javaslat, miszerint a háromórás vagy annál hosszabb késések esetén – távolságtól függetlenül – 300 eurós átalánykártérítést fizessenek, nem kapott többséget.
Markus Ferber, CSU-s EU-képviselő élesen bírálta a tagállamok javaslatát: „A három óra iránymutatásként bevett gyakorlattá vált, és jó egyensúlyt képvisel az utasok érdekei és a légitársaságok operatív üzletmenete között.”
Az új szabályok azonban még nem véglegesek. A tagállamok javaslatát legközelebb az Európai Parlamentben vitatják meg. Az európai parlamenti képviselők már most is számos kritikát fogalmaztak meg. Jan-Christoph Oetjen, az FDP politikusa „teljesen elfogadhatatlannak” és „gyenge kompromisszumnak” nevezte a tervezetet, míg a szociáldemokraták „teljesen rossz prioritásokról” beszélnek. Ha a Parlament elutasítja a javaslatot, a tagállamoknak új tervezeteket kell kidolgozniuk.
Van jó hír is?
Bár a kártérítési küszöbök emelése aggasztó, a lengyel közlekedési miniszter méltatta a kompromisszumot. Az új szabályok a kártérítés mellett több mint 30 új jogot is tartalmaznak az utasok számára. A légitársaságok kötelesek alternatív közlekedési eszközöket ajánlani, és átfoglalni az utasokat más légitársaságok járataira vagy vonatokra. Továbbá a kártérítések kifizetését is egyszerűbbé tennék.
Vajon az új, "javított" szabályozás valóban az utasok érdekeit szolgálja, vagy csak a légitársaságok terheit enyhíti? A következő hónapokban eldől, hogy az Európai Parlament megálljt parancsol-e a tagállamoknak, és megvédi-e az utazók jogait.