Közeledik a vakáció, és sok magyar turista indul útnak autóval, hogy felfedezze Európa gyönyörű tájait. Azonban az autópályadíjak országonként eltérőek lehetnek, és idén is érdemes felkészülni a változásokra, áremelésekre. Íme egy részletes útmutató, hogy hol mire számíthat a pénztárcája!
Közeledik a nyaralási szezon, és ha idén autóval indul külföldre, érdemes felkészülnie a várható autópályadíjakra. Sok országban emelkedtek az árak, vagy változott a fizetési rendszer. Cikkünkben összefoglaltuk, hogy mely népszerű úti célok esetében mire számíthat a pénztárcája. Készüljön fel időben, hogy gondtalanul indulhasson útnak!
Horvátország: Késik az online rendszer, de az árak emelkednek!
Bár sokan reménykedtek az online fizetési rendszer mielőbbi bevezetésében, úgy tűnik, a horvát autópályák használatáért még idén (és valószínűleg jövő nyáron is) a kapuknál kell fizetni. A Horvát Autópálya-kezelő Társaság (HAC) szerint az új díjbeszedési rendszer csak 2026 nyara után élesedik.
Ettől függetlenül már idén is volt egy áremelkedés, és nem zárható ki további sem, hiszen a horvátok a főszezonban (július 1. és szeptember 30. között) rendszeresen magasabb tarifákat alkalmaznak. Egy 404 forintos euróárfolyam mellett a személyautóval közlekedők a következő árakra számíthatnak a fontosabb szakaszokon:
- Gorican–Zágráb szakasz: 6,4 euró (kb. 2 586 Ft)
- Zágráb–Rijeka szakasz: 10,1 euró (kb. 4 080 Ft)
- Rijeka–Rovinj szakasz: 8,5 euró (kb. 3 434 Ft)
- Zágráb–Krk sziget: 8,9 euró (kb. 3 596 Ft)
- Zágrb–Zadar észak: 17,6 euró (kb. 7 110 Ft)
- Zágráb–Makarska szakasz: 29,7 euró (kb. 11 998 Ft)
Ha egészen a magyar határtól Zágrábon keresztül Plocéig utazik, az autópályadíj 40,1 euróba (kb. 16 200 Ft) kerül egy irányba. Fontos, hogy ezek az árak csak egyszeri útra jogosítanak, tehát oda-vissza megduplázódik az összeg!
Görögország: Kapus rendszer, eltérő tarifákkal
A mediterrán országban kapus rendszer működik, ahol a díj a megtett távolságtól és a jármű kategóriájától függ. Az átlagos ár 8,5 euró/100 km. Az előzetes számításokat azonban megnehezíti, hogy minden autópályához más-más útdíjrendszer-üzemeltető tartozik, akik teljesen eltérő tarifákat határozhatnak meg.
A magyar turisták számára a legfontosabb szakaszok díjai:
- Evzonoi (észak-macedón határ)–Halkidiki félsziget: 2,95 euró
- Evzoni–Thászosz szigetig: 8,55 euró
- Evzoni–Stavros: 4,65 euró
- Evzonoi–Athén: 33,55 euró
Ausztria: Drágább matricák, digitális kényelem
Nyugati szomszédunknál idén is emelkedtek a díjak. A matrica lehet:
- Egynapos: 9,3 euró
- Tíznapos: 12,4 euró
- Két hónapos: 31,1 euró
- Éves: 103,8 euró
Évek óta választhat a klasszikus matrica és a digitális változat között, mindkettő ugyanannyiba kerül.
Szlovénia: Heti, havi, éves matrica
Szlovéniában a hazaihoz hasonló időalapú matricás rendszer van érvényben, de csak heti, havi és éves matricát lehet vásárolni:
- Egyhetes: 16 euró
- Egy hónapos: 32 euró
- Éves: 117 euró
A matricák beszerezhetők benzinkutaknál (akár Magyarországon is, a Mol-kutaknál), illetve online is.
Románia: Hosszú, de lassú autópálya-fejlesztés
Romániában jelenleg 1275 km autópálya áll az autósok rendelkezésére. A magyarok számára a leglényegesebb az A3-as, északi-erdélyi autópálya, amelynek építése valóságos kálvária. A 2004 óta épülő 415 km-es szakaszból eddig mindössze 200 km készült el. A Berettyószéplak és Bisztraterebes közötti 26 kilométeres szakasz építése két éve tart, és elvileg még idén átadják.
Az országban a magyarhoz hasonló matricás rendszer működik. Vásárolható:
- 1 napos: 2,5 euró
- 10 napos: 3,3 euró
- 30 napos: 5,3 euró
- 90 napos: 8,4 euró
- Éves: 28 euró
Szerbia: Átutazók figyelmébe
Déli szomszédunknál is drágultak az autópályadíjak, amelyek a jármű kategóriájától és a megtett távolságtól függnek. A magyar turisták többsége Szerbián keresztül csak átutazik, így számukra a bolgár és a görög tengerpartra vezető útvonalak a legérdekesebbek:
- Szabadka–Dimitrovgrad (bolgár határ) szakasz: 21,5 euró
- Szabadka–Belgrád szakasz: 7 euró
- Szabadka–Presevo (észak-macedón határ) szakasz: 24 euró
A Görögországba utazóknak a közel 600 kilométer hosszúságú A1-es autópályán kell végighaladniuk.
Bulgária: A hétvégi matrica különlegessége
Sok magyar turista választja Bulgáriát úti célként. Számukra az A1-es autópálya lehet releváns, amely összeköti Szófiát Burgasszal, hossza 360 km. Időalapú matricás rendszer van érvényben, mely online, a BGTOLL hivatalos weboldalán keresztül érhető el. Az oldal angol nyelvű fordítással is rendelkezik.
Kuriózum a hétvégi matrica, amely 5,50 euró, de kapható hét napos (7,67 euró), illetve havi (15,34 euró) is.
Szlovákia: Változatos autópálya-hálózat
Északi szomszédunkban ugyancsak időalapú matricás fizetőrendszer van érvényben. A szlovák hálózat jelenleg mintegy 760 kilométer hosszú, a D1, D2, D3 és D4 autópályákból, valamint R1, R2, R4 és R6 gyorsforgalmi utakból áll.
Fontos tudni, hogy a matricát kötelező a szélvédőre ragasztva tartani. Tavaly augusztus óta kapható az egy napos matrica, ami 8,1 euró. Ezen kívül:
- Tíz napig érvényes: 10,80 euró
- Egy hónapig érvényes: 17 euró
- Éves: 90 euró
Bosznia-Hercegovina: Kedvezményekkel a tengerpartra
Évről évre egyre több magyar keresi fel a montenegrói tengerpartot, ahova a legrövidebb út Bosznia-Hercegovinán keresztül vezet. A turisták a legkönnyebben az E73-as európai korridoron keresztül szelhetik át az országot. Ennek a nemzetközi közlekedési folyosónak a hazai szakaszát képezi a magyar M6-os és a horvát A5-ös autópálya.
Tavaly szeptemberben adták át Mostartól délre a Pocitelj-hidat és a hozzá kapcsolódó 11 kilométeres útszakaszt, így a mostani szezonban már igénybe vehetik az autósok.
Ami az autópályadíjakat illeti, a bosnyák autópálya-kezelő honlapja szerint tavalyhoz képest nem változtak az árak. Ráadásul még kedvezményesebben autózhat, ha kiváltja a 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártyát (ennek ára 39 konvertibilis márka, ami kb. 8037 Ft), amely lehetővé teszi a megállás nélküli automatikus fizetést is. (1 konvertibilis márka kb. 206,07 Ft).
Montenegró: Új autópálya és alagút
Az ország néhány éve rendelkezik autópályával. Az A1-es autópálya Smokovaca és Mateseva közötti 42 kilométeres szakasza 2022-ben épült meg, ahol az útdíj 3,5 euró. Emellett szintén fizetni kell a Podgorica és Bar közötti 4,1 kilométeres Sozina alagútért (2,5 euró), illetve a Kamenari és Lapetane között közlekedő kompon (személygépkocsinként 5 euró).